Чому не працює мотивація дітей до навчання
Кожен дорослий знає, що дитина повинна вчитися, здобувати освіту, розвивати свій інтелект, щоб в майбутньому досягти успіху. Але ці знання – це досвід прожитих років, результат успішно або невдало пройдених випробувань. Мотивація дитини до навчання не може бути заснована на слові «треба». Дітям потрібні куди більш переконливі причини, щоб сидіти над підручниками, витрачати час часто на зовсім нецікаві для них заняття і цілих десять років кожен день ходити в школу.
Куди дівається дитяча мотивація? Що взагалі може змусити школяра полюбити навчання? Ці питання адресовані не дітям, а їхнім батькам. У цій статті ми торкнемося головних причин втрати пізнавального інтересу у дошкільнят і молодших школярів, навчимося розуміти дитячі можливості, щоб розвинути у наших малюків потребу в навчанні.
Мотивація дитини до навчання: що заважає мотивувати маленьких учнів?
На жаль, не існує чарівного рецепта, який відразу перетворив би малюка в свідомого, відповідального і старанного учня. Все тому, що діти сприймають реальність такою, якою бачать її. І неможливо переконати дитину, що жахливо нудна справа — це найцікавіше із занять, що страх, який він відчуває перед невідомістю, — насправді не страх.
Виховати любов до навчання у майбутніх і справжніх школярів — це мистецтво, за яким стоїть здатність зрозуміти дитячі проблеми. А таких проблем, які заважають учневі займатися і добиватися в навчанні успіхів, чимало:
- Почуття незахищеності — через відсутність батьківської підтримки, розуміння.
- Втома — через високу інтенсивність розвиваючих заходів.
- Темперамент. Індивідуальна швидкість запам’ятовування інформації, особливість сприйняття.
- Протест — через тиск дорослих, складнощі в спілкуванні з педагогом, конфлікти з однокласниками або через особисте несприйняття шкільного режиму, існуючих принципів навчання і побудови взаємин всередині шкільної системи.
- Інші особисті причини (невпевненість, соціальна непідготовленість, апатія).
Як мотивувати дитину на навчання? Правильне виховання від дошкільного розвитку дитини до навчання в початковій школі
Коли мова йде про мотивацію, то питання має звучати так: «Як ПРАВИЛЬНО стимулювати дитину до навчання?». Адже, в принципі, цілі у всіх батьків однакові, а ось засоби досягнення можуть бути різними.
Дитяча мотивація має 4 типи:
- ігрова;
- соціальна;
- націлена на результат;
- орієнтована на сам навчальний процес.
У першому випадку школяр сприймає навчання, як гру, не маючи найменшого уявлення про реальні правила навчання. Тому, зіткнувшись з обмеженнями, відповідальністю, потребою в дотриманні правил, він втрачає інтерес до заняття.
Соціальна мотивація — це коли малюк сприймає школу, як місце зустрічі з друзями. Саме навчання в цьому випадку мало цікавить школяра, йому важливе спілкування.
Досягнення — сильний мотивуючий фактор. Учням подобається бути лідерами за оцінками. Але при оціночній мотивації навчальний інтерес завжди пропорційний результату. Тобто, при зіткненні з труднощами рівень мотивації знижується.
Навчальна — це вже усвідомлена мотивація. Учень розуміє, що сенс навчання не в оцінках, а в самому навчанні, в можливостях, які воно дає, — реалізація талантів, отримання знань, розвиток перспектив.
Так ось, щоб інтерес школяра до навчання ніколи не висихав, необхідно, щоб процес навчання поєднував в собі всі чотири форми мотивації:
- був цікавим і захоплюючим, як гра;
- задовольняв потребу учнів у спілкуванні;
- давав можливість пережити успіх;
- вчив навичкам ефективного саморозвитку.
Як зацікавити дитину навчанням? Малюки повинні йти в школу вже мотивованими і добре підготовленими. Реалізувати цю потребу допомагають розвиваючі курси для дітей, такі, як Школа усного рахунку Соробан®. Уроки ментальної математики для учнів 5-11 років тренують дитячий розум, дають досвід самостійної навчальної діяльності, допомагають дитині освоїтися в соціумі, стати успішною і цілеспрямованою.